Hudebníci v Německu a Francii mohou v příštích letech utrpět miliardové ekonomické škody v důsledku nástupu modelů umělé inteligence (AI) do svého odvětví. Vyplývá to ze závěrů studie, kterou si nechala zpracovat sdružení na ochranu práv k hudebním dílům v obou zemích.
Studie odhaduje, že je ohroženo 27 % příjmů autorů v hudební branži, přičemž do roku 2028 by ztráty měly činit více než 2,7 miliardy eur (66,3 miliardy korun). Například odvětví filmové hudby již nyní čelí značným problémům kvůli nástrojům, které automaticky vytvářejí nelicencovanou podkresovou hudbu.
Sdružení na ochranu práv autorů v Německu a Francii, Gema a Sacem, argumentují, že mnoho nástrojů umělé inteligence využívá jako základ pro trénování modelů existující autorská díla, což však není nijak zpoplatněno. Varují, že zaplavení streamovacích platforem hudbou generovanou umělou inteligencí může vést k propadu příjmů tvůrců hudebních děl.
„Autoři potřebují transparentnost a kontrolu nad používáním svých děl. Především však potřebují spravedlivý podíl na příjmech, které se v oblasti generativní umělé inteligence do roku 2028 zdesetinásobí,“ uvedl Tobias Holzmüller, šéf sdružení Gema.
Z průzkumu vyplývá, že se hudebníci ze dvou třetin obávají rizik spojených s umělou inteligencí (AI). Ta zároveň skýtá i příležitosti: Podle sondáže využívá modely AI k podpoře své hudební produkce 35 % dotazovaných. Mezi mladými do 35 let bylo toto číslo ještě vyšší, šlo o více než polovinu z nich.
AN
Zdroje a obrázky: GEMA; Pixabay
Napsat komentář