Meta a její haptická rukavice vám umožní cítit virtuální objekty

Meta (Facebook) je známá svými výraznými přesuny do virtuální a rozšířené reality. Sedm let však Meta tiše pracuje na jednom ze svých dosud nejambicióznějších projektů, kterým je haptická rukavice. Ta má reprodukovat pocity, jako je uchopení předmětu nebo přejíždění rukou po povrchu. I když Meta nevypouští rukavici ze své výzkumné divize Reality Labs, podle vize společnosti je pouze a jen otázkou času, kdy začneme v hojné míře rozšiřovat skutečnou realitu o virtuální elementy.

Prototyp Meta haptická rukavice

Na zjednodušené úrovni je prototypem Meta haptická rukavice vystlaná asi 15 vroubkovanými a nafukovacími plastovými podložkami známými jako ovladače. Vycpávky jsou uspořádány tak, aby seděly podél dlaně nositele, spodní strany jeho prstů a konečků prstů. Rukavice funguje také jako ovladač virtuální reality. Zadní strana obsahuje malé bílé značky, které umožňují kamerám sledovat, jak se prsty pohybují prostorem, a má vnitřní senzory, které zachycují, jak se prsty nositele ohýbají.

Když si nasadíte rukavici a vstoupíte do virtuální reality, sofistikovaný řídicí systém upraví úroveň nafouknutí a vytvoří tlak na různé části vaší ruky. Pokud se dotýkáte virtuálního předmětu konečky prstů, ucítíte, jak se vám předmět přitiskne do kůže. Pokud uchopíte virtuální předmět, ovladače s dlouhými prsty ztuhnou a vytvoří pocit odporu. Tyto vjemy fungují společně s vizuálními a zvukovými podněty a vytvářejí iluzi fyzického dotyku.

Tato technologie čerpá z relativně nové oblasti měkké robotiky. Meta na ní pracuje téměř od doby, kdy v roce 2014 získala startup Oculus VR. Svůj první prototyp, tedy jeden prst s jediným ovladačem, vyvinula už v roce 2015.

Meta haptická rukavice

Simulovaný dotyk není úplně novým fenoménem

Simulovaný dotyk není zcela nový fenomén. Dokonce i kombinace virtuální reality s něčím tak jednoduchým, jako jsou vibrace ovladače, může způsobit, že lidé budou mít pocit, že se něčeho dotýkají. Mnoho společností pracovalo na nositelných zařízeních, která buď sledují ruce uživatelů, nebo poskytují hmatový vjem. Některé dokonce integrují teplotní vjemy , které Reality Labs neupřednostňují.

Ovšem společnost Meta je připravena na vstup na masový trh s hmatovými rukavicemi tak, jak to jiné společnosti jednoduše nemohou. Většina výrobců haptických zařízení prodává specializované produkty pro vojenské, průmyslové nebo akademické instituce. Naproti tomu Meta produkuje dominantní spotřebitelsky orientovaný systém Quest VR a investuje miliardy dolarů do budování „Metaverse“. Pokud spustí systém haptických rukavic, může Meta zaručit, že systém bude na Questu fungovat, a povzbudit tak vývojáře aplikací, aby jej používali.

Vize Reality Labs

Společnost Reality Labs si představuje rukavice jako jednu z mnoha metod ovládání budoucích brýlí a náhlavních souprav spolu s lehčími řešeními postavenými na elektromyografii nebo EMG (systém, který čte nervové signály na paži a převádí je na digitální vstup). Stále však existuje mnoho překážek pro výrobu hmatových rukavic připravených pro spotřebitele.

Na jedné straně chce tým dramaticky zvýšit hustotu aktuátorů rukavic, a to z desítek na stovky nebo dokonce tisíce během několika let. Právě teď mohou rukavice nabídnout smysl pro obrysy objektů, ale ne jemné rozdíly mezi povrchy. „Mohli byste si pohladit psa, ale neucítili byste jeho texturu,“ říká inženýrka Reality Labs Katherine Healy. „Potřebujete aktivaci s vysokou hustotou, abyste mohli skutečně získat ten pocit, a tahle rukavice to ještě nedokáže.“

Na stranu druhou rukavice potřebují dramatické zmenšení velikosti. Prototyp Meta je zcela jistě „uhlazenější“ než něco jako byla rukavice Nintendo Power Glove z 90. let. Katherine Healy říká, že zařízení musí být dostatečně lehké, aby lidé měli pocit, že mohou normálně komunikovat se skutečným světem i s tím virtuálním, a musí být plně bezdrátové.

Aby to bylo ještě složitější, haptické rukavice musí přesně sedět na kůži nositele. To by mohlo vyžadovat navržení různě padnoucích verzí pro každého kupujícího, možná prostřednictvím procesu, jako je 3D pletení, které dokáže vyrobit předmět oblečení z digitálního návrhu vlastní velikosti. Pak jsou tu praktické otázky, například jak čistit technologicky vyspělou rukavici. „U oděvů obecně očekáváme, že je lze prát,“ říká Healy. „Rádi bychom dokázali vytvořit rukavici, kterou by bylo možné prát. Jak? ještě nevíme. Ale to je součást naší vize.“

AN
Zdroje a obrázky: verge; tech fb

AzaNoviny

X-Magazín A-A

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..